Mantra si practica spirituala – Darius Moldovan

Ce? Cât? Cum? Când? Care? Cine? Contraindicații?

Pe lângă unele explicații, descrieri mai fixe, standard, vă voi oferi unele metafore sau povestioare pentru a integra mai ușor acest concept.

Au trecut vreo 7 ani de când încercam să sparg gheața în clasele de yoga cu această practică. Desigur piedicile studenților, văzuți atunci nu mai mult decât participanți sau clienți, difereau de la individ la altul. Probabil cele mai mari emoții erau în jurul conceptului de religie, cult cât și așteptări despre ce o clasa de yoga ar trebui să însemne. Eforturile mele de a strânge cât mai multe voci și pentru o simplă intonare de A-U-M erau semnificative; alții poate au refuzat să mai vină la clase sau să interacționeze cu yoga din acel moment. Importanța acelei practici, între timp, nu a crescut doar în ochii lor, cât și în ai mei, acum pot să povestesc atâtea despre mantră, fără să epuizez și sigur loc să mai descopăr.

Una dintre cele mai „funny” situații a fost chiar în București (2016), nimeni nu se aștepta să „cânt” iar la un următor eveniment am fost întrebat explicit „da cânți… nu ?”, parcă și vedeam etichetele viitoarelor CD-uri.

Ce este Mantra?

Cuvântul provine din sudarea a două, manas și trai, respectiv minte și instrument. Descriind prin acțiunea sa, obiectul. Multe din termenele din sanskrita au acestă direcție, spre exemplu janushirsasana ce provine din janu + shirsa + asana, genunchi + cap + șezut (postură) reprezintă o eșalonare a unor instrucțiuni de execuție = din șezut (postură) duc capul la genunchi.

Pentru fiecare dintre noi cuvântul plimbare înseamnă ceva diferit, mai ales în forma sa de execuție, de la un ritm în a pași, la vehiculul de deplasare până la intenția deplasării, șamd. Cam la fel de insuficientă este tratarea cuvântului Mantra după acțiunea sa, ca și ambiguitatea de a descrie un obiect după umbra pe care o lasă.

Dacă nu în mod direct, sigur într-un film ați auzit cum sună un modem, fax. Succesiunea aia de sunete, nu doar cele pe care le putem percepe, cu capacitatea lor de a stabili o conexiune sau de a transmite o informație, respectiv o vibrație cu un efect, ar fi fost prima mea descriere a mantrei. Într-un mod mai simplist de atât, un număr de telefon, care are în componența sa un prefix și apoi un aspect mai personal. Unde prefixul reprezintă o direcție, o margine de corecție, iar partea personală o manifestare, o dimensiune, o proprietate a acelei direcții.

Mai este folosită, este imaginarea unei frânghii, a unei lese, la capătul căreia un armăsar sălbatic (mintea) este purtată, adusă, chiar „obosită”, prin parcurgerea unor cercuri din ce în ce mai mici spre locul de origine, spre îmblânzire, control. Sau pentru pescari, o undiță cu toate detaliile și accesoriile ei prin care aducem un pește.

În hinduism și budism descrisă și ca o formulă sonoră spirituală, sacră, ”acea care, contemplată și repetată va oferi protecție”. Iar studierea adecvată a mantrelor din sanscrită include anatomie, sistemul canalelor energetice subtile din corp (nadis), centrele spiritual-energetice de procesare (chakras) si studiul vocii omului, care influențează puternic toate cele amintite anterior. Având în vedere aceste aspecte mantra mai este folosită și pentru trezirea kundalini sau manipularea unor energii subtile. Iar în aceasta direcție, din metaforele mele ar fi și deschiderea unei ferestre spre o sursă de lumină (energie), curățirea (sau aprofundarea, sensibilizarea) albiei pe care ar curge o energie specifică.

Tipuri de Mantre

Între mantre există un grup specific numite mantre SEED, BEEJA/BIJA (sămânța, germene, sursă, silabă mistică care formează partea esențială a unei mantre), silabe și lungi. Acestea, seed, sunt foarte puternice reprezentând suportul, ca și niște cărămizi, în construcția sau existența unor mantre mai lungi. 

În Gheraṇḍa-saṁhitā fiind descrise, extrem de strălucitoare 12 (HA, SA, KṢA, MA, LA, VA, RA, YUM̐, HA, SA, KHA, PHREM̐ – în această ordine) … iar în centrul lor silaba sacră AUM.

Fiecare silabă (seed) corespunde unei energii specific care exista in univers drept urmare si in corpul nostru („ce este găsit înafara este și în corp iar ceea ce nu este găsit în corp nu poate fi găsit înafară” Shiva-samhita)

Apoi pornesc clasificări pe sursa (ex. in ce cărți, cântări au fost menționate) sau spre destinația lor.

Cât?

  • în mandale de 40 de zile (cu repetări zilnice de 108 ori sau cât de mult posibil)
  • 125000 de repetări, ceea ce pentru unele mantre scurte la o ora de repetiție pe zi le-am putea obține în 50-60 de zile

Cum?

  • Începător – exterior – vocal / limbajul oamenilor
    • Ritmatic – duce într-un efect energetic
      • Despre intonare ar fi mai multe de povestit, exista un model de Sus-Jos, Munte-Vale, Inspir-Expir de recitare a mantrelor ce se regăsește și în alte tradiții sau linii spirituale inclusiv cele creștine (spre ex. rugăciunea domnească (Tatăl-Nostru), are în cuvinte exprimată tranziția și legătura asta între sus si jos)
    • Calm / Expandat – proiectează un efect mental
  • Intermediar – șoptit – limbajul îndrăgostiților
    • La ambele forme exterioare există și o practică a scrisului (cu anumite instrumente, pe anumite suprafețe)
      • Mantrele scrise se păstrează ca și orice alt text sacru
        • Nu se ating cu picioarele
        • Nu se lasă la întâmplare pe jos (să nu fie călcate)
      • Daca se dorește dizolvarea lor se face in principiu prin îngroparea in sol
  • Avansat – mental – limbajul zeilor (divin)

Cel mai mare efect se obține prin repetarea dintr-o postură meditativă (preferabil în același loc, la aceiași oră) pe același asam (sau salteluță) în aceleași (seturi de) haine.

Nu se recomandă intonarea mantrei în timpul condusului sau orice altă activitate care necesită o atenție mărita, dar ea poate acompania o plimbare, o muncă sau practica fizică sau alte activități.

La numărarea lor se folosește în general o mala (materialul din care e formată poate veni iarăși la sugestia unui guru, inițiatorului de mantra sau prin asocierea energetică a mantrei cu materialul). Forma de parcurge a malei poate fi specifică fiecărei tradiții; la unele mai liberă la altele mai strictă. In tantra nu se atinge cu degetul arătător sau cel mic, se susține în palma stângă și între degetul mare și inelar al mâinii drepte. Nu se trece peste boaba nr. 109 ci înainte se întoarce intre degete mala și se continuă gen 108, 107,…

Repetarea (japa), la fel și numărarea se va face în secret. Există situații în care puteți ușor să pierdeți rodul practicii voastre printr-o expunere sau lipsă de atenție. Toată practica yoga este și ea considerată secretă în principiu prin calitatea ei de a fi făcută discret, intim – doar tu cu tine.

Când?

  • Față de momentul zilei
    • Orele 4 dimineața
    • La răsărit si apus (twilight)
    • Sau înainte de a te pune la somn
  • Față de construcția unei practici, în principiu la început (chiar și la începutul unei posturi gen cele pentru Surya Namaskar), dar pentru Japa (practica ce implică repetarea continuă a unei mantre) la sfârșitul practicii e mai indicat (după ce s-au purificat planurile mai brute)

Care?

Am amintit mai sus că există o destinație, un efect, un rod al mantrelor. Unele practici au mantrele lor, precum și unele asane. Dar mantrele în general sunt specifice pentru „meditație” sau pentru un proces energetic sau spiritual.

Pentru „meditație” sunt folosite preponderent mantrele:

  • Seed (sunt indicate, dar ca și categorie ar putea fi așa):
    • Din cele 12 menționate mai sus
    • Chakra
    • Asociate cu o divinitate sau un aspect al acesteia
    • Graha (planetare / zilnice)
  • Personale
    • Seed
    • Parți din mantre consacrate + recalibrate cu seed
  • Mantre cu un număr limitat de silabe

Pentru începuturi de practică, proces spiritual sau chiar activitate într-o zi se va intona o mantră dea lui Ganesha.

Cine?

Aici.. avem un subiect mai întortocheat. Tradițional trebuie sa fii inițiat în acea mantră, respectiv să o primești de la cineva (cu autoritate pe subiect sau domeniu), această formă (emoție, poruncă) oferindu-le cu adevărat putere (rod)

Contraindicații?

  • sunt însă mantre care nu se întonează noaptea sau ziua, dar accesul la ele vine și cu această specificare (într-o școală era discutată o mantra a lui Ganesha ce povestea despre lumina a 10000.. x Soare și nu era recomandată seara).
  • deși situația e mai tabu, unele mantrele nu se pot intona în timpul menstruației (dacă se suprapune mai ales cu o perioadă sa zicem calendaristică specifică) sau chiar deloc de către sexul feminin (cum este o discuție legată de Gayatri, fiecare scoală sau tradiție alege).
Scrie parerea ta

Adresa de email nu va fi publica. Campurile obligatorii sunt marcate*

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}