Ce este guna?

Reprezinta tendinte sau forte de baza ale naturii Prakriti si prin intermediul lor (3) se dezvolta procesul de transformare a energiei subtile in energie potential sau manifesta. Aceste trei tendinte sau gune sunt:
• Sattva care inseamna esenta, puritate si tendinta catre spiritualitate pura, lumina
• Rajas care inseamna activitatea si energie in miscare, actiune
• Tamas care inseamna inertie, densitate si tendinta catre materialism

Toate cele trei gune sunt forme ale naturii manifestate, strans unite intre ele si care exista in orice fiinta umana. Niciuna nu este mai importanta decat cealalta si fiecare dintre ele isi are rolul sau.

Poate cea mai adecvata comparatie o gasim in apa, unica si singura care exista in 3 stari in natura (si in acelasi timp, singura care isi mareste volumul atunci cand se solidifica): apa ca atare, gheata si aburul.

Asociind prin comparatie, Rajas este asemeni apei lichide care curge, se modeleaza in forme diverse, se misca si este intermediara intre abur si gheata.

Atunci cand este solida, ea este precum tendinta Tamas, nu curge, este imobila si inerta si cand devine abur (Sattva), depaseste limitarile date de greutate, spatiu sau forma.

Sattva este asociata cu lumina si cu indepartarea intunericului, cu puritatea si sensul ascendent ca si nivel vibrational, inlatura intunericul si confuzia.

Rajas este forta si actiune in miscare, insa inteleptii spun ca este sursa nefericirii si a suferintei.

Tamas este inertie, delasare, retinere, confuzie, indoiala.

Cum se manifesta gunele?

Gunele nu sunt separate si nu pot exista separate, ele sunt impletite, se sprijina reciproc si nu se contrazic, dominand pe rand si lasand pe celelalte doua intr-un plan secundar.

Ce se intampla cand una dintre gune este dominanta?

Cand domina Sattva, lipseste tendinta de actiune, nicio constrangere sau nevoie, nu exista confuzie ci claritate, lumina, cunoastere pura, radianta si seninatate. Aduce o privire si o perspectiva de ansamblu, ca si cand te-ai afla pe un munte si ai vedea ce se intampla la poalele lui.

Cand domina Rajas, se elibereaza o cantitate mare de impuls spre actiune, energie, nevoie de munca si spirit intreprinzator. Este nelinistea si impulsul, fiind la mijloc, intre confuzia adusa de Tamas si cunoasterea adusa de Sattva. Rajas aduce integrarea obiectului cunoasterii in propria schema de functionare, integrandu-l si valorizandu-l, pe cat posibil.

Cand domina Tamas apare inertia si tendinta catre leneveala, somnolenta si chiar delasare, necunoasterea, intunericul, nesiguranta. Acelasi lucru privit cu detasare cand domina Sattva sau, cu implicare cand domina Rajas, este ignorat total cand domina Tamas, ba chiar se spune ca omul dominat de Tamas nu va observa acel obiect pana nu se va impiedica de el.

Exista un punct comun intre Sattva si Tamas, acela al lipsei oricarei dorinte sau senzatii de foame, sete, sexualitate, diferenta intre cele doua fiind ca, in cazul Tamas ca dominant, acestea vin din nesiguranta, nicidecum din puritate si detasare.

Orice om poate alege daca vrea sa fie dominat mai mult de una dintre aceste tendinte. Pentru a tinde catre Sattva ca nivel mai inalt, va trebui produs mai mult Rajas si aceasta are loc prin destul de multa durere si mai ales disciplina intensa, care elimina Tamas si inertia.

Aplicatia practica a Gunelor in viata de zi cu zi, rezida in observarea atenta a succesiunii lor siprin cultivarea constienta a tendintelor ce duc la amplificarea sau scaderea celor dorite.

Observand impulsurile sau motivatiile care duc la actiunile noastre, tendintele catre anumite tipuri de hrana, imbracaminte, culorile folosite sau preferate, schimbarea anotimpurilor si altele asemenea, vom remarca si efectele lor asupra noastra.

Un pas sprinten si energic difera de unul delasator sau lenes, la fel cum putem descoperi pe noi insine efectele unei mancari grele si supraprocesate, fata de o mancare usoara si energizanta sau una picanta si iute.
La fel si culorile, temperatura mediului ambianta, mirosurile, pot da stari emotionale sau mentale diferite.

Hrana si Guna

Functie de ceea ce dorim sa influentam, putem decide in cunostinta de cauza sa cultivam in mod activ. Si hrana intra sub incidenta celor 3 gune si cateva repere se pot gasi mai jos:

Natura Sattvica este regasita in alimentele proaspete, usoare, suculente, naturale, hranitoare si pe cat posibil neprocesate sau doar foarte putin. Orezul, graul, boabele verzi de soia, laptele, iaurt, lapte batut, untul, mierea, zaharul brun, nerafinat, cartofii dulci, sfecla rosie, sarea neprocesata, dovleceii, castravetii, spanacul morcovii, fructele proaspete si dulci, zemoase, cum sunt porocalele dulci, mango, prunele,
pepenele galben, stafidele, merele dulci, bananele, rodiile, dar si altele, pot funiza corpului energia sattvica.

Natura Rajasica este data de mancarea picanta, iute, calda sau chiar fierbinte, abundenta de piper, ardei iute, curry, condimente in general.
Natura Tamasica este data de mancare procesata in exces, foarte grasa, prajita, grea, cu mirosul la fel de greu, din care energia pranica lipseste. Bucataria romaneasca abunda in general de astfel de mancaruri, atunci cand vine vorba de
sarmale, mici, carnati, tochituri, piftii, etc.

In categoria hranei tamasice, exista si hrana care este benefica si in acest exemplu luam ciupercile pentru componenta pura si rolul lor de stabilizare si impamantare a mintii ce favorizeaza meditatiile reusite, fara fluctuatii prea mari.

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.

© 2021 Purna - Yoga | Toate drepturile rezervate
Dezvoltat de Centrul UPGRADE

Follow us: